ALGEMENE VOORWAARDEN

ALGEMENE VOORWAARDEN betrekking hebbend op de opdrachten en werkzaam-heden verricht door de Alliantie ThuisZorg B. V. , gevestigd te Rotterdam.

 

Artikel 1. Toepasselijkheid

1.1 Deze algemene voorwaarden en condities zijn van toepassing op alle overeenkomsten, zowel  mondeling als schriftelijk                  overeengekomen tussen Alliantie ThuisZorg B.V. en opdrachtgever,  respectievelijk hun rechtsopvolger(s) en op alle daarmee          verband houdend(rechts)handelingen van Alliantie ThuisZorg B.V. en Opdrachtgever. 

 

1.2 De toepasselijkheid van andere algemene of specifieke voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij deze door
      Alliantie ThuisZorg B.V. schriftelijk zijn aanvaard.

 

1.3 Alliantie ThuisZorg B.V. zal bij de uitvoering van de onder artikel 2 genoemde activiteiten alle zorgvuldigheid betrachten.

 

Artikel 2. Omschrijving activiteiten

2.1 Alliantie ThuisZorg B.V. organiseert zorg in natura voor de functies huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, ondersteunde begeleiding en verpleging. Daarnaast verzorgt zij gemaksdiensten.

 

Artikel 3. Opdrachtgevers

3.1 Onder opdrachtgevers wordt verstaan particuliere cliënten, cliënten met een Persoonsgebonden Budget (PGB), cliënten met een indicatie voor zorg in natura, gefinancierd door de AWBZ, verzekeringsmaatschappijen, door AWBZ-gefinancierde projecten/ georganiseerde zorg, zorgtransferpunten die in opdracht van de zorgverzekeraars de zorg organiseren voor cliënten die zorg in natura ontvangen, gemeentelijke instellingen, c.q. gemeenten in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en/of Wvg.

 

Artikel 4. Aansprakelijkheid

4.1 Indien de Alliantie ThuisZorg B.V. aansprakelijk wordt gesteld voor een door cliënt geleden schade van materiële- of immateriële aard dan is de aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het maximale bedrag dat door haar verzekering per incident wordt uitbetaald. Per incident voor materiële schade geldt voor de cliënt, c.q. opdrachtgever een eigen risico van € 125,00 per gebeurtenis. Te denken valt hierbij aan bijv. een was(-machine) schade of een waardevolle vaas die omvalt.

 

Artikel 5. Facturering en betaling

5.1 De tarieven zijn uitgedrukt in Euro’s. Zie tarievenlijst welke op verzoek wordt verstuurd. Zorg in ‘natura’ wordt tegen de geldende prijsafspraken rechtstreeks naar de zorgverzekeraar, of diens uitvoerder, het CAK of een gemeente-instelling gefactureerd. Prijswijzigingen voorbehouden.

 

5.2 De tarieven voor gemaksdiensten zijn BTW belast. Opdrachtgever ontvangt aan de hand van de gewerkte uren maandelijks, of na iedere afgeronde opdracht een factuur.

 

5.3 Als gevolg van de Zorgverzekeringswet ontvangt de cliënt voor een geleverde dienst een factuur voor de eigen bijdrage per zorguur, tegen de op dat moment geldend, door het CTG vastgestelde bijdrage. Voor de artikelen 5.4., 5.5., en 5.6. lees, in plaats van opdrachtgever, cliënt.

5.4  Opdrachtgever zal de haar in rekening gebrachte bedragen binnen 14 dagen na factuurdatum aan de op de facturen vermelde bank-/gironummers, ten gunste van de op de factuur vermelde begunstigden betalen.

 

5.5 Door het enkel verstrijken van een betalingstermijn is opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is, zonder nadere ingebreksinstelling, over alle bedragen van de facturen, vermeld in artikel 5.1. en 5.2. die niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn zijn betaald, vanaf die dag een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de op dat moment in Nederland geldende wettelijke rente.

 

5.6 Indien opdrachtgever in verzuim is, is opdrachtgever verplicht de door
Alliantie ThuisZorg B.V.  gemaakte buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten volledig te vergoeden. De door opdrachtgever te vergoeden buitengerechtelijke kosten bedragen ten minste 15% van het onbetaald gebleven bedrag met een minimum van € 250,00.

 

Artikel 6. Arbeidsomstandigheden

6.1 Om op hygiënische, veilige en verantwoorde wijze zorg te kunnen verlenen dient de cliënt zorg te dragen voor de volgende voorzieningen:

  • de beschikbaarheid van schone handdoeken (of keukenrol) en (vloeibare) zeep.
  • de aanwezigheid in de woning van stromend water, verwarming, elektriciteit en ventilatiemogelijkheden.
  • de aanwezigheid van de benodigde en deugdelijke werkmaterialen, hulpmiddelen en/of verpleegartikelen.

De materialen hebben tot doel de zelfzorgmogelijkheden van de cliënt te bevorderen en/of de zorgverlening op professionele wijze te laten verlopen. Indien materialen nodig zijn in de cliëntsituatie zal de zorgcoördinator samen met de cliënt de ARBO–check  werkmaterialen doornemen en vervolgens vaststellen welke materialen aanwezig moeten zijn. Wanneer de benodigde materialen niet aanwezig of niet deugdelijk zijn, zal de zorgcoördinator de cliënt hierover informeren. De cliënt draagt vervolgens zorg voor de aanschaf of het deugdelijk maken van materialen.

 

6.2 Indien de cliënt niet beschikt over de voorzieningen zoals in artikel 6.1 gesteld, is de
Alliantie ThuisZorg B.V. bevoegd de zorgverlening al dan niet tijdelijk  te beëindigen. In deze situatie wordt door de Alliantie ThuisZorg B.V. gehandeld conform de zorgweigeringsprocedure.

 

6.3 De cliënt en de zorgverleners dragen zich overeenkomstig de algemeen geldende gedragsnormen. Indien deze normen niet in acht worden genomen, bijvoorbeeld in de vorm van seksuele intimidatie, agressie, geweld of discriminatie is de Alliantie ThuisZorg B.V. of de cliënt bevoegd de zorg verlening al dan niet tijdelijk te beëindigen. Ook in deze situatie zal de. Alliantie ThuisZorg B.V. handelen conform de zorg weigeringsprocedure.

 

6.4 De cliënt verwijdert huisdieren die tijdens de zorgverlening hinderlijk of gevaarlijk zijn of door de zorgverlener zo worden ervaren.

 

6.5 De cliënt en de zorgverlener roken niet in elkaars aanwezigheid indien één van beiden daar bezwaar tegen heeft.

 

6.6 Indien een zorgverlener langer dan twee uren bij de cliënt werkt, heeft de zorgverlener recht op een koffie- of  theepauze van 15 minuten. Werkt de zorgverlener langer dan vier uren bij cliënt dan heeft deze recht op een eetpauze van een half uur (in eigentijd van de zorgverlener).

 

6.7 De zorgverleners en de cliënt respecteren elkaar en dragen zorg voor elkaars privacy. De zorgverleners Alliantie ThuisZorg B.V. hanteren een beroepsgeheim en vallen onder de regels van het binnen Alliantie ThuisZorg B.V. geldende privacyreglement. De cliënten respecteren de privacy van de zorgverleners. De zorgverlener is voor de cliënt aanspreekbaar tijdens haar of zijn werkuren. Buiten deze uren kan de cliënt contact opnemen met een collega zorgverlener of met de zorgcoördinator.

 

6.8 Zorgverleners mogen geen giften van cliënten aannemen.

 

Artikel 7. Duur van de overeenkomst

7.1  Elke overeenkomst tot zorg en/of dienstverlening wordt geacht te zijn aangegeven voor onbepaalde tijd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

 

7.2  Partijen kunnen de overeenkomst bij aangetekende brief tussentijds opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 14 dagen.

 

7.3 De overeenkomst eindigt terstond bij overlijden van de cliënt.

 

7.4 Alliantie ThuisZorg B.V.  is gerechtigd de overeenkomst terstond zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, dan wel de uitvoering van de overeenkomst op te schorten zonder dat daartoe een ingebrekestelling is vereist, indien:

  • Cliënt in verzuim is met betrekking tot de  nakoming van de verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomsten en de daaraan verbonden voorwaarden.
  • Zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is, of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd, dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht (bijvoorbeeld in geval van seksuele intimidatie, discriminatie, racisme, agressie en elke andere vorm van intimidatie).

 

7.5 Alliantie ThuisZorg B.V. is gerechtigd de zorg en dienstverlening (al dan niet tijdelijk) te weigeren, te verminderen, dan wel te staken op grond van onvoldoende capaciteit zonder dat  Alliantie ThuisZorg B.V. tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn.
Alliantie ThuisZorg B.V. zal zich uiteraard zoveel mogelijk inspannen om de zorg toch te kunnen leveren.

 

7.6  Als de overeenkomst is geëindigd op grond van bovengenoemde omstandigheden, dan is de Alliantie ThuisZorg B.V., bij voortzetting van de werkzaamheden door zorgverlener, niet voor het handelen na de ongeoorloofde voortzetting van zorgverlener aansprakelijk.