KLACHTENREGELING
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1. Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
a. cliënt .........................: natuurlijke persoon die zorg/ondersteuning vraagt dan wel van wie
Alliantie ThuisZorg B.V. zorg verleent of heeft verleend;
b. zorgaanbieder ...........: Alliantie ThuisZorg B.V.
c. klacht ........................:
uiting van onvrede over een handeling, of het nalaten daarvan, alsmede over het nemen van een besluit, dat gevolgen heeft voor een cliënt, door
Alliantie ThuisZorg B.V. of door een persoon die voor Alliantie ThuisZorg B.V. werkzaam is,
die schriftelijk, per e-mail of via de website is ingediend bij de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.
d. klager ........................: degene die een klacht indient;
e. aangeklaagde ............: degene op wiens besluit of op wiens handelen of nalaten de klacht
betrekking heeft;
f. directie ......................: directie van Alliantie ThuisZorg B.V.
g. klachtenfunctionaris .: degene die binnen/ namens Alliantie ThuisZorg B.V. belast is met de opvang
van klachten;
h. zorg ...........................: zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Wet langdurige zorg en de
ZVW
i. ondersteuning ............: maatschappelijke ondersteuning zoals bedoeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
j. nabestaanden .............: echtgenoot, geregistreerd partner, kinderen, ouders, broers en zusters van de overledene en andere
nabestaanden in de zin van artikel 1 Wkkgz;
j. vertegenwoordiger ....: persoon die op grond van enige wettelijke bepaling in plaats van of naast de cliënt betrokken moet
worden bij de nakoming van verplichtingen jegens de cliënt.
Hoofdstuk 2 Klachtopvang
Artikel 2 Bij wie kan een cliënt terecht als hij ontevreden is?
Een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande kan zijn ontevredenheid bespreken met:
a. de medewerker over wie hij niet tevreden is;
b. diens leidinggevende; (directie Alliantie ThuisZorg B.V.)
c. de klachtenfunctionaris.
Artikel 3 De medewerker en diens leidinggevende
4. Indien een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande een leidinggevende vertelt dat hij ontevreden is over een
medewerker, stelt de leidinggevende hem in de gelegenheid om de onvrede met hem te bespreken. De betreffende
medewerker is bij dit gesprek aanwezig tenzij de leidinggevende of de betrokkene dit niet wenselijk vindt. De
leidinggevende maakt ontevreden cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden zo nodig attent op de klachtenregeling
en de klachtenfunctionaris. De leidinggevende bespreekt onvrede van een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande in het team dat de zorg aan de cliënt levert met als doel de onvrede weg te nemen en / of te voorkomen dat opnieuw onvrede
ontstaat.
Artikel 4 De klachtenfunctionaris
1. De klachtenfunctionaris heeft ten minste de volgende taken:
a. hij informeert cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden, medewerkers en derden over de klachtenregeling;
b. hij adviseert cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden en helpt hen desgevraagd bij het formuleren van hun klacht;
c. hij helpt cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden met het oplossen van hunonvrede.
2. De klachtenfunctionaris richt zich bij het verrichten van zijn werkzaamheden op het bereiken van een duurzame oplossing van de onvrede en op herstel van de relatie tussen degene die een beroep op hem doet en degene op wie diens onvrede betrekking heeft.
3. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. beschrijft de taken en de werkwijze van de klachtenfunctionaris nader in een functiebeschrijving.
4. De klachtenfunctionaris verricht zijn werkzaamheden overeenkomstig de wet en de voor hem geldende beroepsnormen en functiebeschrijving. De klachtenfunctionaris verricht zijn werkzaamheden onafhankelijk van de zorgorganisatie, wat inhoudt dat de zorgorganisatie zich onthoudt van inmenging in de wijze waarop de klachtenfunctionaris zijn werkzaamheden in een concreet geval verricht. De klachtenfunctionaris attendeert cliënten, hun vertegenwoordigers en nabestaanden regelmatig op de klachtenregeling en de mogelijkheid om een beroep op hem te doen.
5. De klachtenfunctionaris registreert zijn contacten met cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden, de werkzaamheden die hij naar aanleiding daarvan heeft verricht en de resultaten daarvan. Op basis van deze registratie stelt de klachtenfunctionaris periodiek een rapportage op van zijn werkzaamheden en zijn bevindingen. Deze rapportage brengt hij uit aan de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V. . De klachtenfunctionaris kan in zijn rapportage aanbevelingen opnemen.
6. De zorgaanbieder stelt de klachtenfunctionaris in staat om zijn taak naar behoren te vervullen en draagt ervoor zorg dat de klachtenfunctionaris niet wordt benadeeld wegens de uitoefening van zijn functie.
7. Indien hij van mening is dat hij zijn taak niet naar behoren kan vervullen of indien hij van mening is dat hij wordt benadeeld wegens de uitoefening van zijn functie, kan de klachtenfunctionaris dit rechtstreeks melden bij de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V.. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. onderzoekt zo’n melding en neemt zo nodig passende maatregelen.
8. Klachten over de klachtenfunctionaris, hetzij in de functie van klachtenfunctionaris, hetzij in een andere functie bij de zorgaanbieder, worden behandeld op basis van deze klachtenregeling, met dien verstande dat de klachtenfunctionaris daarbij zelf geen rol heeft. De klager kan zich voor advies en bijstand bij een klacht over de klachtenfunctionaris wenden tot een door de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V. aan te wijzen waarnemend klachtenfunctionaris.
Hoofdstuk 3 Klachtenbehandeling
Artikel 5 Het indienen van een klacht
Artikel 6 Bevoegdheid van de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.
Artikel 7 Ontvankelijkheid van de klacht
1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. verklaart een klacht niet-ontvankelijk als:
a. deze betrekking heeft op een handeling die de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. al eerder beoordeeld heeft naar aanleiding van een klacht;
b. een gelijke klacht nog in behandeling is;
c. de klacht wordt ingediend door een persoon die daartoe niet bevoegd is;
d. de klacht betrekking heeft op een gebeurtenis die langer dan twee jaar geleden heeft plaatsgevonden, tenzij het een verzoek tot schadevergoeding betreft, in dat geval geldt de wettelijke verjaringstermijn.
2. Indien directie van Alliantie ThuisZorg B.V. een klacht niet-ontvankelijk verklaart, deelt hij dit schriftelijk en gemotiveerd mee aan de klager.
Artikel 8 Werkwijze bij beoordeling van een klacht
Artikel 9 Stopzetting behandeling van de klacht
Een klacht wordt niet verder behandeld, indien de klager de klacht intrekt. De klager kan de klacht intrekken door schriftelijk of per e-mail aan de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. te kennen te geven dat hij geen verdere behandeling van de klacht wenst.
Artikel 10 Beoordeling klacht door de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.
Artikel 11 Beoordeling klacht die op meerdere zorgaanbieders betrekking heeft
Artikel 12 Geschillencommissie
Link naar: De Geschillencommissie Zorg - De Geschillencommissie Zorg
Artikel 13 Archivering en bewaartermijn klachtendossier
Artikel 14 Geheimhouding
Een ieder die betrokken is bij de behandeling van klachten en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover een wettelijk voorschrift tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de klachtenregeling de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 15 Overige klacht- en meldmogelijkheden
Deze regeling laat de mogelijkheden om klachten voor te leggen aan andere instanties onverlet.
Artikel 16 Kosten
Voor de behandeling van klachten brengt de zorgaanbieder geen kosten in rekening aan de klager of degene op wie de klacht betrekking heeft.
Artikel 17 Openbaarmaking klachtenregeling
De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. brengt deze regeling onder de aandacht van cliënten en hun vertegenwoordigers door hen bij het begin van de zorgverlening te attenderen op deze regeling, door hun desgevraagd een exemplaar van de regeling te verstrekken en door de regeling op de website van de zorgaanbieder te plaatsen.
Artikel 18 Evaluatie
Artikel 19 Onvoorziene omstandigheden
In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. .
Artikel 20 Vaststelling en wijziging regeling
Deze regeling wordt vastgesteld en kan worden gewijzigd door de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. .
Artikel 21 Datum van inwerkingtreding
1. Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2023
2. Klachten die in behandeling waren op dag waarop deze regeling in werking treedt worden behandeld op basis van de voordien geldende klachtenregeling..
Copyright © Alle rechten voorbehouden