KLACHTENREGELING

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 Artikel 1 Begripsomschrijvingen

1. Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a. cliënt .........................:   natuurlijke persoon die zorg/ondersteuning vraagt dan wel van wie

                                           Alliantie ThuisZorg B.V.  zorg verleent of heeft verleend;

b. zorgaanbieder ...........:   Alliantie ThuisZorg B.V.

c. klacht ........................:
                                           uiting van onvrede over een handeling, of het nalaten daarvan, alsmede over het nemen van een                                                         besluit, dat gevolgen heeft voor een cliënt, door

                                           Alliantie ThuisZorg B.V. of door een persoon die voor Alliantie ThuisZorg B.V. werkzaam is,
                                           die schriftelijk, per e-mail of via de website is ingediend bij de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.

d. klager ........................:   degene die een klacht indient;

e. aangeklaagde ............:   degene op wiens besluit of op wiens handelen of nalaten de klacht

                                           betrekking heeft;

f. directie ......................:   directie van Alliantie ThuisZorg B.V.

g. klachtenfunctionaris .:   degene die binnen/ namens Alliantie ThuisZorg B.V. belast is met de opvang
                                           van klachten;       

h. zorg ...........................:   zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Wet langdurige zorg en de
                                           ZVW    

i. ondersteuning ............:   maatschappelijke ondersteuning zoals bedoeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

j. nabestaanden .............:   echtgenoot, geregistreerd partner, kinderen, ouders, broers en zusters van de overledene en andere
                                           nabestaanden in de zin van artikel 1 Wkkgz;

j. vertegenwoordiger ....:    persoon die op grond van enige wettelijke bepaling in plaats van of naast de cliënt betrokken moet
                                           worden bij de nakoming van verplichtingen jegens de cliënt.


Hoofdstuk 2 Klachtopvang

Artikel 2 Bij wie kan een cliënt terecht als hij ontevreden is?

Een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande kan zijn ontevredenheid bespreken met:

a. de medewerker over wie hij niet tevreden is;

b. diens leidinggevende; (directie Alliantie ThuisZorg B.V.)

c. de klachtenfunctionaris.

Artikel 3 De medewerker en diens leidinggevende

  1. Een medewerker stelt een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande in de gelegenheid om diens ontevredenheid over hem met hem te bespreken. De medewerker betrekt anderen bij het gesprek als dit bevorderlijk is voor de oplossing van de onvrede en de cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande daartegen geen bezwaar maakt.

  2. Medewerkers maken een ontevreden cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande zo nodig attent op de klachtenregeling en de klachtenfunctionaris.

  3. Medewerkers bespreken onvrede van cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden in het team waarvan zij deel uitmaken met als doel de onvrede weg te nemen en / of te voorkomen dat opnieuw onvrede ontstaat.

 

      4. Indien een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande een leidinggevende vertelt dat hij ontevreden is over een
          medewerker, stelt de leidinggevende hem in de gelegenheid om de onvrede met hem te bespreken. De betreffende
          medewerker is bij dit gesprek aanwezig tenzij de leidinggevende of de betrokkene dit niet wenselijk vindt. De
          leidinggevende maakt ontevreden cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden zo nodig attent op de klachtenregeling
          en de klachtenfunctionaris. De leidinggevende bespreekt onvrede van een cliënt, diens vertegenwoordiger of nabestaande in            het team dat de zorg aan de cliënt levert met als doel de onvrede weg te nemen en / of te voorkomen dat opnieuw onvrede
          ontstaat.

Artikel 4 De klachtenfunctionaris

1. De klachtenfunctionaris heeft ten minste de volgende taken:

a. hij informeert cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden, medewerkers en derden over de klachtenregeling;

b. hij adviseert cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden en helpt hen desgevraagd bij het formuleren van hun klacht;

c. hij helpt cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden met het oplossen van hunonvrede.

2. De klachtenfunctionaris richt zich bij het verrichten van zijn werkzaamheden op het bereiken van een duurzame oplossing van de onvrede en op herstel van de relatie tussen degene die een beroep op hem doet en degene op wie diens onvrede betrekking heeft.

3. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. beschrijft de taken en de werkwijze van de klachtenfunctionaris nader in een functiebeschrijving.

4. De klachtenfunctionaris verricht zijn werkzaamheden overeenkomstig de wet en de voor hem geldende beroepsnormen en functiebeschrijving. De klachtenfunctionaris verricht zijn werkzaamheden onafhankelijk van de zorgorganisatie, wat inhoudt dat de zorgorganisatie zich onthoudt van inmenging in de wijze waarop de klachtenfunctionaris zijn werkzaamheden in een concreet geval verricht. De klachtenfunctionaris attendeert cliënten, hun vertegenwoordigers en nabestaanden regelmatig op de klachtenregeling en de mogelijkheid om een beroep op hem te doen.

5. De klachtenfunctionaris registreert zijn contacten met cliënten en hun vertegenwoordigers of nabestaanden, de werkzaamheden die hij naar aanleiding daarvan heeft verricht en de resultaten daarvan. Op basis van deze registratie stelt de klachtenfunctionaris periodiek een rapportage op van zijn werkzaamheden en zijn bevindingen. Deze rapportage brengt hij uit aan de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V. . De klachtenfunctionaris kan in zijn rapportage aanbevelingen opnemen.

6. De zorgaanbieder stelt de klachtenfunctionaris in staat om zijn taak naar behoren te vervullen en draagt ervoor zorg dat de klachtenfunctionaris niet wordt benadeeld wegens de uitoefening van zijn functie.

7. Indien hij van mening is dat hij zijn taak niet naar behoren kan vervullen of indien hij van mening is dat hij wordt benadeeld wegens de uitoefening van zijn functie, kan de klachtenfunctionaris dit rechtstreeks melden bij de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V.. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. onderzoekt zo’n melding en neemt zo nodig passende maatregelen.

8. Klachten over de klachtenfunctionaris, hetzij in de functie van klachtenfunctionaris, hetzij in een andere functie bij de zorgaanbieder, worden behandeld op basis van deze klachtenregeling, met dien verstande dat de klachtenfunctionaris daarbij zelf geen rol heeft. De klager kan zich voor advies en bijstand bij een klacht over de klachtenfunctionaris wenden tot een door de directie van
Alliantie ThuisZorg B.V. aan te wijzen waarnemend klachtenfunctionaris.

 
Hoofdstuk 3 Klachtenbehandeling

Artikel 5 Het indienen van een klacht

  1. Een klacht kan schriftelijk, per e-mail of via het formulier op de website alliantiethuiszorgbv.nl worden ingediend bij de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. . Een klacht kan ook worden ingediend bij de geschillencommissie, bedoeld in artikel 12, indien van de klager in redelijkheid niet kan worden verlangd dat hij onder de gegeven omstandigheden zijn klacht bij de directie van
    Alliantie ThuisZorg B.V. indient.

    2. Een klacht kan worden ingediend door:
    a. de cliënt;
    b. diens vertegenwoordiger;
    c. diens gemachtigde;
    d. diens zaakwaarnemer;
    e. diens

    3. Een persoon die meent dat hij ten onrechte niet als vertegenwoordiger van een cliënt wordt beschouwd kan daarover een klacht indienen.

    4. Indien de klacht nog niet is besproken met de klachtenfunctionaris is de directie bevoegd om de klager voor te stellen alsnog met behulp van de klachtenfunctionaris te proberen de klacht informeel op te lossen. Indien de klager ingaat op dit voorstel neemt de directie de klacht niet in behandeling. De directie neemt de klacht alsnog in behandeling als de klager hem laat weten dat het niet gelukt is de klacht informeel op te lossen.

Artikel 6 Bevoegdheid van de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.

  1. De directie beoordeelt of hij bevoegd is om van een klacht kennis te nemen. Indien dit naar zijn oordeel niet het geval is, deelt hij dit schriftelijk en gemotiveerd mee aan de klager.

  2. Indien de directie een klacht niet in behandeling neemt omdat deze betrekking heeft op een andere zorgaanbieder, stuurt de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. de klacht door naar de zorgaanbieder op wie de klacht betrekking heeft, tenzij de klager desgevraagd bezwaar maakt tegen doorzending van zijn klacht.

Artikel 7 Ontvankelijkheid van de klacht

1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. verklaart een klacht niet-ontvankelijk als:

a. deze betrekking heeft op een handeling die de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. al eerder beoordeeld heeft naar aanleiding van een klacht;

b. een gelijke klacht nog in behandeling is;

c. de klacht wordt ingediend door een persoon die daartoe niet bevoegd is;

d. de klacht betrekking heeft op een gebeurtenis die langer dan twee jaar geleden heeft plaatsgevonden, tenzij het een verzoek tot schadevergoeding betreft, in dat geval geldt de wettelijke verjaringstermijn.

2. Indien directie van Alliantie ThuisZorg B.V. een klacht niet-ontvankelijk verklaart, deelt hij dit schriftelijk en gemotiveerd mee aan de klager.

Artikel 8 Werkwijze bij beoordeling van een klacht

  1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. neemt binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht contact op met de klager en met degene op wie de klacht betrekking heeft om te bespreken hoe de klacht behandeld zal worden. Op basis van deze gesprekken bepaalt de directie van
    Alliantie ThuisZorg B.V. de te volgen procedure en stelt de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft hiervan in kennis.


Artikel 9 Stopzetting behandeling van de klacht

Een klacht wordt niet verder behandeld, indien de klager de klacht intrekt. De klager kan de klacht intrekken door schriftelijk of per e-mail aan de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.  te kennen te geven dat hij geen verdere behandeling van de klacht wenst.

Artikel 10 Beoordeling klacht door de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.

  1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. beoordeelt klachten zo spoedig mogelijk. Indien de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.  voorziet dat voor de beoordeling van de klacht meer dan zes weken nodig zijn, deelt hij dit, voor het verstrijken van deze termijn, schriftelijk of per e-mail mee aan de klager en aan degene op wie de klacht betrekking heeft. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V.  meldt tevens binnen welke termijn het oordeel alsnog gegeven zal worden. De termijn is na verlenging niet langer dan tien weken, te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de klacht door de directie van
    Alliantie ThuisZorg B.V.

  2. Indien de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. concludeert dat de klacht ook binnen de verlengde termijn niet beoordeeld kan worden, deelt de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. dit schriftelijk of per e-mail mee aan de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft. De directie van
    Alliantie ThuisZorg B.V. geeft aan waarom de klacht niet binnen de termijn beoordeeld kan worden en binnen welke termijn alsnog een oordeel zal volgen. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. verzoekt de klager om hem binnen twee weken te laten weten of hij het oordeel wil afwachten en derhalve vooralsnog de klacht niet voorlegt aan de geschillencommissie. Indien de klager de voorkeur geeft aan indiening van de klacht bij de geschillencommissie, is de directie van Alliantie ThuisZorg B.V.  bevoegd om de interne klachtenprocedure te beëindigen.

  3. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. zendt zijn oordeel over de klacht aan de klager en aan degene op wie de klacht betrekking heeft. Hij geeft in zijn oordeel weer hoe de klacht is behandeld, hij motiveert zijn oordeel over de klacht en geeft aan of de klacht aanleiding geeft om maatregelen te nemen en zo ja welke dit zijn en binnen welke termijn deze zullen zijn gerealiseerd.

  4. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. vermeldt dat de klager, indien hij niet tevreden is over de uitkomst van de klachtenprocedure, zoals beschreven in de in het derde lid bedoelde mededeling, de mogelijkheid heeft om de klacht ter beoordeling aan de geschillencommissie voor te leggen. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. vermeldt tevens binnen welke termijn de klager dit kan doen en vermeldt het adres en de website van de geschillencommissie.

Artikel 11 Beoordeling klacht die op meerdere zorgaanbieders betrekking heeft

  1. Indien een klacht betrekking heeft op zorg die door meerdere zorgaanbieders in onderlinge samenhang wordt aangeboden en de klager meldt dat hij de klacht ook bij andere zorgaanbieders heeft ingediend en prijs stelt op gecombineerde behandeling van de klacht door de verschillende zorgaanbieders bij wie hij de klacht heeft ingediend, neemt de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. contact op met de andere zorgaanbieders bij wie de klacht is ingediend.

  2. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. spreekt met de andere zorgaanbieders af hoe de klacht behandeld zal worden zodat dit leidt tot een gezamenlijke oordeel van de gezamenlijke zorgaanbieders dan wel een op elkaar afgestemd oordeel van de verschillende zorgaanbieders afzonderlijk.

  3. Onder zorgaanbieders worden in dit artikel verstaan: aanbieders van langdurige zorg, aanbieders van zorg of diensten als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet en aanbieders van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp.


Artikel 12 Geschillencommissie

  1. Indien een klacht, na behandeling conform deze regeling, niet naar tevredenheid van de klager is opgelost en de klager daarin niet berust, is sprake van een geschil.

  2. De klager kan een geschil voorleggen aan de geschillencommissie.

  3. Cliënten die maatschappelijke ondersteuning ontvangen zijn uitgesloten van een beroep op de geschillencommissie, omdat de geschillencommissie niet bevoegd is om geschillen over maatschappelijke ondersteuning te bepprdelen.

Link naar: De Geschillencommissie Zorg - De Geschillencommissie Zorg

 

Artikel 13 Archivering en bewaartermijn klachtendossier

  1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. bewaart de bescheiden met betrekking tot een klacht gedurende maximaal twee jaar. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. is bevoegd deze bewaartermijn te verlengen.

  2. Documenten met betrekking tot een klacht worden niet in het dossier van de cliënt bewaard.

Artikel 14 Geheimhouding

Een ieder die betrokken is bij de behandeling van klachten en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover een wettelijk voorschrift tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de klachtenregeling de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

 

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 15 Overige klacht- en meldmogelijkheden

Deze regeling laat de mogelijkheden om klachten voor te leggen aan andere instanties onverlet.

Artikel 16 Kosten

Voor de behandeling van klachten brengt de zorgaanbieder geen kosten in rekening aan de klager of degene op wie de klacht betrekking heeft.

Artikel 17 Openbaarmaking klachtenregeling

De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. brengt deze regeling onder de aandacht van cliënten en hun vertegenwoordigers door hen bij het begin van de zorgverlening te attenderen op deze regeling, door hun desgevraagd een exemplaar van de regeling te verstrekken en door de regeling op de website van de zorgaanbieder te plaatsen.

Artikel 18 Evaluatie

  1. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. evalueert deze klachtenregeling binnen twee jaar na inwerkingtreding en vervolgens zo vaak als de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. dit wenselijk vindt.

  2. De directie van Alliantie ThuisZorg B.V. betrekt bij iedere evaluatie ten minste de klachtenfunctionaris en de cliëntenraad van Alliantie ThuisZorg B.V. .

Artikel 19 Onvoorziene omstandigheden

  In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. .


Artikel 20 Vaststelling en wijziging regeling

Deze regeling wordt vastgesteld en kan worden gewijzigd door de directie van Alliantie ThuisZorg B.V. .

Artikel 21 Datum van inwerkingtreding

1. Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2023

2. Klachten die in behandeling waren op dag waarop deze regeling in werking treedt worden behandeld op basis van de voordien geldende klachtenregeling..